tag:blogger.com,1999:blog-63437547004886580502023-11-15T11:13:23.381-08:00NOTA j-QAF 2006Unknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-6343754700488658050.post-62161269139506875702007-12-08T17:38:00.000-08:002007-12-08T17:58:14.712-08:00PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN<h2 style="line-height: 150%; font-family: arial; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;">PENGENALAN<o:p> </o:p></span></h2><div style="text-align: justify;"> </div><h2 style="text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-weight: normal;"><span style="font-family: arial;">Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu proses yang kompleks. Ia melibatkan banyak langkah dan usaha yang merangkumi ilmu, kemahiran, pendekatan, kaedah satu teknik yang perlu diketahui oleh seseorang guru. Dalam masa yang sama, ia juga menitikberatkan faktor situasi, persekitaran, emosi, dan peranan murid dalam satu-satu proses pembelajaran yang dijalankan. Ini kerana proses pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan wujudnya interaksi antara kedua-dua pihak iaitu murid dan guru.oleh yang demikian, faktor-faktor yang mempengaruhi keadaan kedua-dua pihak perlu di ambil kira.</span><o:p></o:p></span></h2><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">Kurangnya kemahiran dan penekanan terhadap faktor tersebut sering dilihat menjadi punca masalah yang boleh menghalang daripada tercapainya objektif pengajaran, sekaligus dianggap kurang berkesan.kelemahan ini akan mempengaruhi prestasi kerja guru malah ia akan memberi kesan negatif terhadap pencapaian serta kemajuan murid. Sekiranya masalah ini tidak ditangani, ia akan menjejeskan matlamat utama sistem pendidikan untuk melahirkan generasi yang seimbang mental, fizikal, emosi, dan rohani.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">Justeru, untuk menjadi seorang<span style=""> </span>guru yang professional dan berkesan dalam pengajaran, seseorang guru perlu melengkapkan diri dengan segala ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berkaitan dengan bidang perguruan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">Bagi mengatasi masalah pengajaran yang kurang berkesan yang dihadapi Cikgu Azizah ketika menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran bagi kelas 5 amanah, sekolah kebangsaan Sri Murni, terdapat <b>3</b> <b>langkah</b> yang perlu diambil iaitu:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p> </o:p></span><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">1)Langkah pertama:</span></b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"> mengenal pasti masalah.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>-Murid-murid kurang faham isi pelajaran.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>-Sukar mengingati fakta penting.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>-Kurang tumpu perhatian<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span><span style=""> </span>-Menunjukkan sikap<span style=""> </span>kurang minat belajar.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p> </o:p></span><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">2)Langkah kedua</span></b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">: mencari punca masalah.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Murid keliru, tidak faham dan tidak dapat mengaitkan isi pelajaran yang telah dipelajari dengan yang baru dipelajari kerana maklumat yang diterima tidak teratur dan tersusun.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Murid-murid tidak memperolehi maklumat yang jelas ketika sesi awal pembelajaran mengenai satu-satu topik.akhirnya, agak sukar bagi mereka untuk mengikuti pelajaran yang seterusnya serta tidak boleh mengingati fakta-fakta penting dalam tajuk tersebut.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Murid-murid tidak mampu membezakan jenis rangsangan yang perlu diutamakan. Kesannya, mereka kurang tumpuan ke arah sesi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Kurangnya motivasi dalam aktiviti pembelajaran juga menyebabkan murid-murid tidak minat terhadap apa yang disampaikan guru.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p> </o:p></span><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">3)Langkah ketiga</span></b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">: cadangan menyelesaikan masalah.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">Secara umumnya, empat masalah utama yang dihadapi cikgu<span style=""> </span>dalam pengajarannya boleh diatasi dengan memberi penekanan terhadap aspek-aspek berikut<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";">i)Pengaplikasian teori-teori yang sesuai dalam pengajaran.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""></span>ii)Menekankan proses pengajaran dan pembelajaran secara peringkat-peringkatnya.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p></o:p>iii)Memilih strategi pengajaran dan bembelajaran yang sesuai dengan situasi murid.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p> </o:p>Ketiga-tiga aspek tersebut akan dibiancangkan secara terperinci pada bahagian seterusnya yang didahului dengan penjelasan konsep pengajaran dan pembelajaran secara umum. <o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;"><span style="font-weight: bold;">KONSEP PENGAJARAN</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Pengajaran merupakan satu proses yang melibatkan system aktiviti –aktiviti yang ditujukan kepada murid dengan tujuan membawa perubahan-perubahan tingkah laku dikalangan mereka.Proses pengajaran merangkumi perancangan,pengelolaan,penyampaian,bimbingan dan penilaian.Kesemua langkah-langkah ini adalah bertujuan untuk menyebarkan ilmu dengan berkesan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Manakala bagi mencapai objektif untuk mendapatkan perubahan tingkah laku, guru perlulah jelas dengan jenis perubahan yang dikehendaki, kemudian merancang aktiviti yang sesuai untuk menjayakannya.Antara perubahan-perubahan yang dikehendaki ialah jenis pengetahuan yang hendak diajarkan, kemahiran dan perubahan sikap.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><span style=""> </span>Pengajaran bermaksud aktiviti yang dirancangkan oleh guru dengan teliti dan melaksanakannya melalui kaedah dan teknik tertentu yang bertujuan untuk menyebarkan ilmu pengetahuan dan kemahiran murid-murid.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";"><o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;"><span style="font-weight: bold;">Ciri-ciri pengajaran</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p> Pengajaran juga membawa makna pencapaian atau tugasan.Proses pengajaran melibatkan dua pihak iaitu guru dan murid.Pengajaran, selain daripada guru dan murid,meliputi rancangan mengajar,objektif pelajaran,tempat belajar,alat Bantu mengajar serta strategi,kaedah dan teknik mengajar. Di dalam aktiviti pengajaran,guru memainkan peranan sebagai pengajaran dan murid memainkan peranan sebagai pelajar.Aktiviti yang paling rapat dengan pengajargsi an ialah instruksi (mengajar), diikuti dengan latihan, indoktrinasi dan akhirnya pelaziman.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">Model Pengajaran</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span>Dalam menghasilkan satu<span style=""> </span>proses pengajaran yang sistematik, kita perlu merujuk kepada beberapa model pengajaran.Antara fungsi utamanya ialah sebagai satu panduan kepada guru bagi menghasilkan satu sessi p&p yang menyeronokkan dan memotivasikan murid-murid selain untuk mengukur sejauh mana keberkesanan penggunaan terhadap murid-murid.Di antara model-model pengajaran yang sering kali diamalkan dalam bilik darjah ialah :<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span><o:p></o:p><span style=""><br /></span></span></p><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span><b>-Model Ekspositori<o:p></o:p></b></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span>-Model Pemerosesan Maklumat<o:p></o:p></span></b></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span>-Model inkuiri<o:p></o:p></span></b></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style=""> </span>-Model Projek<o:p></o:p></span></b></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">1)Model Ekspositori</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Ia bermaksud penerangan yang jelas dan terperinci.Dalam konteks pengajaran ekspositori merupakan penyampaian maklumat atau isi kandungan pelajaran secara langsung kepada murid-murid di dalam kelas.Oleh itu,kaedah ekspositori ialah cara penyampaian pelajaran melalui penerangan,bercerita atau demonstrasi dengan tujuan mengajar sesuatu.Dalam model ekspositori ini,guru memberi penerangan terlebih dahulu dan murid mendengar dengan teliti hingga mereka memahami dan mengingatinya atau merekodkan isi pentingnya dalam buku rekod mereka.Guru boleh menggunakan model ini untuk menerangkan konsep, fakta,hokum,prinsip atau teorem matematik.Dari segi implikasi sesuai untuk peringkat perkembangan.Guru juga mendapat manfaat dari segi menjimatkan masa ketika menyampaikan pelajaran kerana dengan kaedah ini guru dapat terus menyampaikan<span style=""> </span>semua maklumat tentang konsep dalam masa yang lebih singkat dan murid-murid hanya duduk diam dan mendengar sahaja.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contoh:-Model Resepsi Ansubel (David P.Ansubel 1961).<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">2)Model Pemerosesan Maklumat<o:p></o:p></span></b></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contoh Model:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">a)Teori Pemerosesan Maklumat R.M Gagne.<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Teori ini menjelaskan bagaimana maklumat dalam sesuatu proses pembelajaran diperolehi.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Rangsangan dari persekitaran luar diterima dalam system saraf melalui deria,selepas itu maklumat akan ditafsir dalam satu ingatan,kemudian ia di hantar kepada stor jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui system saraf.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Fasa-fasa proses pembelajaran menurut teori Gagne.<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa motivasi – Jangkaan<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa kefahaman – Pemerhatian –Simpanan Persepsi<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Perolehan – Pengekodan – Simpanan Awal<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Penahanan – Penyimpanan – Stor Ingatan<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Ingatan Kembali – Mengingat <span style=""> </span>Kembali – Mencari<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Generalisasi – Pindahan<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Prestasi – Gerak balas<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Fasa Maklum balas – Peneguhan<o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><br /></span></p><p class="MsoNormal" style="margin-left: 1in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><br /></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB">Lapan jenis Pembelajaran Untuk Memperolehi Maklumat</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><br /></span></p><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Pada tahun 1977,Gagne cuba menghuraikan lapan jenis pembelajaran daripada peringkat yang mudah kepada peringkat yang kompleks:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">1)Pembelajaran Melalui isyarat<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Berbentuk primitif.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya: Manusia melalui pengalaman,mempelajari isyarat asap seperti kebakaran.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">2)Pembelajaran stimuli-tindak balas<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Menghubungkaitkan stimuli yang dirancang dan dirangsangkan dengan tindak balas individu.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contoh:Guru menunjukkan sesuatu benda konkrit,murid menyebut namanya.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">3)Pembelajaran Melalui Rantaian<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merujuk kepada pelbagai hubungkait daripada pembelajaran stimuli-tindak balas selepasnya.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Membuat ayat dengan menghubungkaitkan perkataan-perkataan .<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">4)Pembelajaran Melalui Asosiasi Verbal<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merupakan bentuk asas pembelajaran bahasa.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Mengaitkan nama orang dengan alamatnya.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">5)Pembelajaran Melalui Pelbagai Pembezaan.<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merujuk kepada pembelajaran untuk memilih satu sahaja tindak balas terhadap pelbagai rangsangan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Sebutan e dan e,murid akan menggunakan satu sahaja sebutan seperti semak,bela.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">6)Pembelajaran konsep<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merujuk kepada pembelajaran membentuk konsep dengan perwakilan symbol berdasarkan cirri-ciri yang sama.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Beg,buah-buahan,buku.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">7)Pembelajaran prinsip.<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merujuk kepada pembelajaran perkaitan dua atau lebih konsep yang telah dipelajari.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Air mengalir ke tempat yang lebih rendah.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">8)Pembelajaran penyelesaian masalah<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Merupakan pembelajaran melalui proses berfikir,iaitu memikir cara penyelesaian masalah dengan menggunakan konsep dan prinsip yang telah dipelajari.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contohnya:Menyelesaikan masalah matematik.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold; font-style: italic;" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-style: italic;">Model Taba</span><o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Menekankan pembentukan<span style=""> </span>Konsep;konsep boleh dibentuk dengan tepat melalui penyusunan bahan-bahan pengajaran dalam suatu sisitem yang sesuai.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Sesuatu konsep haruslah dilakukan melalui 4 peringkat utama,iaitu:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">1)Peringkat penyusunan data<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Menyusun fakta-fakta dengan memerhatikan cirri-ciri persamaan dan perbezaannya.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">2)Peringkat membentuk konsep<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Menggolongkan dan mengelaskan fakta-fakta berdasarkan cirri-ciri persamaan supaya menjadi kategori tertentu.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">3)Peringkat membentuk hokum<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Membuat kesimpulan atau generalisasi ke atas hubungan-hubungan di antara kategori-kategori yang dibentuk dalam peringkat 2.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">4)Peringkat aplikasi <o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Penggunaan generalisasi atau kesimpulan dalam situasi baru.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">3)Model Inkuiri</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Menekankan proses soal selidik untuk mendapatkan maklumat.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Aktiviti soal selidik ini memerlukan murid mengenal pasti bentuk-bentuk soalan ,membentuk hipotesis,merancang dan menjalankan aktiviti kajian dan akhir sekali membuat rumusan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contoh: <o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">a)Model Inkuiri Sains (Model Dewey)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-digunakan untuk mengkaji prinsip,fenomena dan cirri-ciri unsur sains.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-berlandaskan kepada 5 langkah:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoBodyTextIndent2" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-weight: bold;" lang="EN-GB">MENGENAL PASTI MASALAH </span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-weight: bold;" lang="EN-GB"> MENCARI MAKLUMAT RUMUSAN </span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-weight: bold;" lang="EN-GB"> MEMBUAT HIPOTESIS </span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-weight: bold;" lang="EN-GB"> MENGUJI HIPOTESIS </span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;"> MENILAI DAN MEMBUAT RUMUSAN</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">b)Model Inkuiri Sosial<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Mengkaji topik-topik yang berkaitan dengan bidang kemasyarakatan dan kemanusiaan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Proses kajian berlandaskan kepada aktiviti pemerhatian,temubual atau soal selidik.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; text-indent: -0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Merangkumi 6 langkah:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.25in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB">PEMBENTUKAN MASALAH OLEH GURU</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB">PEMBENTUKAN HIPOTESIS OLEH MURID</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB">MEMBERI DEFINISI KEPADA HIPOTESIS</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB">PERBINCANGAN KESAHAN HIPOTESIS</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif"; font-weight: bold;" lang="EN-GB">MENCARI SOKONGAN UNTUK HIPOTESIS</span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings; font-weight: bold;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">MEMBUAT KESIMPULAN ATAU RUMUSAN</span><o:p></o:p><br /></span></p><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">C)Model Inkuiri Jurispudential<o:p></o:p></span><br /><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Digunakan untuk mencari kebenaran dan ketepatan isu-isu.Ia juga berlandaskan kepada aktiviti perdebatan.<o:p></o:p></span><br /><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Contoh:<i>Belajar Sains adalah lebih berguna daripada belajar Sastera</i>.<o:p></o:p></span><br /><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">Ø<span style="font-family: "Times New Roman"; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;"> </span></span></span><!--[endif]--><span dir="ltr"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Terbahagi kepada 2: - <o:p></o:p></span><br /><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">i)-Inkuiri Terbimbing<o:p></o:p></span></i><br /><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"> Melalui bimbingan guru<o:p></o:p></span><br /><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Sesuai digunakan untuk peringkat Sek.Rendah dan Menengah.<o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="text-indent: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">ii)-Inkuiri Terbuka<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Tidak di beri sebarang bimbingan .Segala proses dijalankan olehmurid sendiri.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Sesuai digunakan pada peringkat sekolah menengah atas dan peringkat yang lebih tinggi.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p><span style=""></span><i>iii)Inkuiri Suchman <o:p></o:p></i></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 0.5in; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: Wingdings;" lang="EN-GB"><span style="">à</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">Berlandaskan andaian bahawa strategi –strategi yang<span style=""> </span>digunakan oleh ahli sains boleh juga digunakan sebagai model pengajaran dalam mata <span style=""> </span>pelajaran sekolah,khasnya mata pelajaran sains.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;"><br /></span></span></p><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">4)Model Projek</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Diperkenalkan oleh Professor William Kilpatrick (1871-1965).<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Menekan konsep pembelajaran murid untuk menambah minat ketika melaksanakan aktiviti pembelajaran yang dirancang.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">-Menyarankan bahawa murid-murid belajar melalui aktiviti permainan,kerja praktik,kajian luar dan lawatan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><h2 style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB">KONSEP PEMBELAJARAN<o:p></o:p></span></h2><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p> Pembelajaran merupakan satu proses mengakumulasi maklumat dan pengalaman secara berterusan.Ia berlaku dalam diri seseorang sejak dia dilahirkan.(Kamaruddin Hj.Husin,hal. 93).Proses pembelajaran melibatkan pelaksanaan strategi supaya pelajar dapat mencapai matlamat dan perubahan tingkah laku tertentu serta memperoleh kebiasaan,pengetahuan dan sikap yang positif.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p> Pembelajaran biasanya diertikan sebagai perubahan tingkahlaku yang kekal dan stabil disebabkan oleh pengalaman atau latihan yang diteguhkan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p> Proses pembelajaran bukan disebabkan oleh factor kematangan atau factor-faktor perubahan konstitusi badsan.<o:p> </o:p>Sebarang penggunaan tenaga untuk pembelajaran bahan baru dan penyelesaian sesuatu masalah boleh dianggap sebagai sebahagian dsripada prosese pembelajaran.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">Ciri-ciri pembelajaran</span> <o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p>-Ia adalah proses yang berterusan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p>-Ia boleh berlaku secara disedari atau tidak disedari.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p>-Ia melalui proses yang spesifik seperti rajah dibawah:<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%;" lang="EN-GB"><span style="font-weight: bold;">Proses pembelajaran</span><o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p>-Rangsangan dan persekitaran<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(guru, buku, ibu bapa, rakan, filem)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p>-rangsangan sesuai dipilih oleh organ deria.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(rangsangan positif dan bermakna)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p></o:p>-rangsangan diproses dalam otak untuk diberi makna dan diterima.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(pemikiran dan pengalaman, pemikiran refleksi, analisis, dan penilaian)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p>-pembentukan pengalaman atau pengetahuan dalam ingatan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(diterima dan kekal dalam ingatan untuk dipanggil semula)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p>-mengamalkan pengalaman atau pengetahuan baru dalam suatu situasi yang sesuai dan sepadan.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(pemindahan pelajaran dalam situasi yang sama).<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p>-Perubahan tingkah laku.<o:p></o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><i><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB">(pembelajaran sebenar)<o:p></o:p></span></i></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p><div style="text-align: justify;"> </div><p class="MsoNormal" style="margin-left: 6pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p> <span dir="rtl" style=";font-family:";font-size:20;" lang="AR-SA" ><span style=""></span></span>Unknownnoreply@blogger.com0